Vakok és Gyengénlátók Baranya Megyei Egyesülete
Sziasztok, és üdvözlök mindenkit aki veszi a fáradságot és elolvassa ezt a linket, s ami benne rejlik. Sujok Péter készített egy ragyogó programot a számunkra. Nem is tehetek mást mind a leírást közzéteszem amit ő készített a progihoz. No meg a linket megadjam, hogy honnan lehet beszerezni. A link pedig: http://w3.hdsnet.hu/filleresszoftver A pdc személyi dokumentációs központ program használata Tartalom 1. Bevezetés és telepítés 2. Indítás és bejelentkezés 3. Partnerek kezelése 4. Naplók kezelése 5. Figyelmeztetők kezelése 6. Feljegyzések kezelése 7. Pénztárcák kezelése 8. Bővítmények kezelése 9. Konfigurálás 10. Üzemeltetési információk 1. Bevezetés és telepítés Ez a dokumentáció tartalmazza a személyi dokumentációs központ program (pdc) felhasználói és üzemeltetői információit. A program maga egy, otthoni nyilvántartó rendszerként funkcionáló program. Telefonjegyzéket, naplókat, figyelmeztetőket, feljegyzéseket, pénztárcákat képes kezelni, a bővítmények lehetőségével pedig a program tudása a végtelenségig növelhető. A program telepítése rendkívül egyszerű, mert nincs szükség telepítő alkalmazás futtatására, csak a csomagot kell kicsomagolni, és a pdc.exe-t futtatva használni a programot. Az alkalmazás nem ír információkat a registry adatbázisba, valamint külső alkalmazás futtatását nem igényli, teljes mértékben portábilis, akár egy pendrive-ra is feltelepíthető és használható. Saját adatbázisrendszerrel rendelkezik, valamint saját titkosító algoritmusokkal is. Tesztelten fut Windows98 operációs rendszertől Windows7 operációs rendszerig bármilyen Windows verzión, együttműködik a Jaws és Nvda ernyőolvasókkal is. Amennyiben nem kívánjuk mozgatni az alkalmazást, érdemes egy biztonságos meghajtóra elhelyezni, a könnyebb indítás érdekében pedig egy parancsikont készíteni az asztalra. Ezzel már meg is volt a telepítés, és használhatjuk is a rendszert. 2. Indítás és bejelentkezés A program valamennyi adata és funkciója bejelentkezéshez kötött. Az első indítás alkalmával nem léteznek felhasználók a programban, így legalább egy felhasználót létre kell hoznunk a sikeres használat érdekében. Keressük meg a bejelentkező képernyőn az új vagyok gombot, majd nyomjuk meg. Ekkor megjelenik az új felhasználó létrehozására szolgáló képernyő, ahol megadhatjuk a felhasználónevünket és jelszavunkat, majd jelszavunkat megerősítésképpen újra. Mind a felhasználó, mind pedig a jelszó érték érzékeny a kis-és nagybetűkre, valamint bármilyen ismert karaktert tartalmazhat, betűt, számot, írásjelet, szóközt, ékezetes karaktereket. A bejelentkezéskor nagyon fontos, hogy a felhasználó is érzékeny a kis-és nagybetűkre, így azt is pontosan kell megadnunk. A későbbiekben bármikor új felhasználót kívánunk létrehozni, azt itt, a bejelentkezési képernyő új vagyok gombjára kattintva tehetjük meg. A sikeres létrehozás után írjuk be nevünket és jelszavunkat a képernyő megfelelő ablakaiba. Az ok gombra történő kattintást követően bejelentkezik a program. Ha bejelöljük az alapértelmezett jelölőnégyzetet, akkor a program későbbi indításakor mindig az általunk megadott felhasználóval és jelszóval jelentkezik be a rendszer, nem kínálja fel a bejelentkezési ablakot, azt már csak "kézzel" tudjuk előcsalogatni, lásd a 9. fejezetet. Jelszót is ugyanezen a képernyőn tudunk változtatni a név és jelszó megadása után kattintsunk a jelszóváltoztatása gombra, majd meg kell adni az új jelszót, és az új jelszót ellenőrzésképpen újra, ezt követően már az új jelszóval fogunk tudni bejelentkezni. 3. Partnerek kezelése A partnerek kezelését a fő ablak partnerek gombjára kattintva kezdhetjük el. Ekkor egy listában megjelenik az összes általunk rögzített, vagy más felhasználó által rögzített, de megosztott partner neve, valamint az új, adatlap módosítása, töröl, exportál, importál, keresés és a bezár gomb. Ezen a képernyőn tudunk új partnert létrehozni, tudjuk már meglévő partner nevét és megosztási adatait módosítani, tudunk keresni a partnerek között, tudunk partnert törölni, exportálhatunk egy partnert, vagy más pdc által exportált partnert importálhatunk. A bezár gomb bezárja a képernyőt. Ha új partnert szeretnénk létrehozni kattintsunk az új gombra, majd a megjelenő képernyőn adjuk meg a partner nevét, valamint a legördülő segítségével állítsuk be a megosztás szintjét, mely az alábbi lehet: nincs megosztás (csak a létrehozó felhasználó láthatja), csak olvasásra (mindenki láthatja a partner adatait, de csak a partnert létrehozó felhasználó tud bármilyen módosítást ezközölni), bővítésre (mindenki láthatja a partner adatait, valamint új bejegyzést is fűzhet a partnerhez, de meglévő adatot nem módosíthat és nem törölhet), módosításra (a partner adatait mindenki láthatja, bárki fűzhet hozzá új bejegyzést, vagy bármely tulajdonságát, már bejegyzett értékét megváltoztathatja, de nem törölhet belőle), törlésre (a tulajdonosi jogkörrel megegyező jogkört biztosít a rendszer valamennyi felhasználója számára, bárki láthatja, módosíthatja, vagy törölheti a partnert). Az adatok megadása után az ok gombra kattintva létrejön az új partner, aki meg is jelenik a listában, ahol rákattintva megnyílik, és bővíthető, szerkeszthető. Az adatlap módosítása gombra kattintva a partner nevét és megosztási szintjét változtathatjuk meg, ha a partner létrehozó tulajdonosai vagyunk. A funkció használatához ki kell választani a listából a módosítandó partnert. Az adatok megadása után az ok gombra kattintva érvényesíthetjük a módosítást, a mégse gombra kattintva visszavonhatjuk a szándékot. A törlés gombra kattintva törölhetjük a listában kiválasztott partnert, akinek így valamennyi adata, és a hozzá kapcsolódó fájlok is törlésre kerülnek. Törölni csak törlési jogkörrel rendelkező felhasználó, vagy a partner létrehozója tud. Egy megerősítő kérdést követően a program elvégzi a törlést. Az exportálás gombra kattintva fájlba exportálhatjuk az adatbázisból a listában kiválasztott partner valamennyi adatát és kapcsolódó fájlját. A létrejövő titkosított, tömörített állományt más pdc alkalmazás értelmezni és partnerként fogadni képes, így az importált partnerrel egyszerre tudunk adatokat küldeni más felhasználók számára. A gombra való kattintás után meg kell adnunk a fájl nevét, amibe exportálni kívánunk, a fájl kiterjesztése kötelezően .pep (pdc exported partner) lesz. Az ok gombra kattintva a program megkezdi a partner exportálását, mely a partner adatmennyiségétől és a számítógép sebességétől függően akár több perc is lehet. A sikeres exportálásról egy felugró ablakban tájékoztatja a felhasználót. Az exportálás nem jelent törlést, a partner adatai az adatbázisban megmaradnak. A partner importálása gombra kattintva tudunk más pdc program által exportált partnert a saját adattáblánkhoz csatolni. A megjelenő fájlmegnyitási párbeszédablakban jelöljük ki az exportált partner adatait tartalmazó .pep fájlt, majd kattintsunk az ok gombra. A program elvégzi az importálást, tulajdonosi jogkört kapunk a partnerhez, majd rákérdez, hogy az exportált adatokat tartalmazó fájlt törölje-e. Igenleges válasz esetén törli a külső fájlt. A keresés gombra kattintva megadhatunk egy keresőszót, amivel elindít egy teljes mélységű keresést a partnerek között, ez azt jelenti, hogy a partnerhez kapcsolódó fájlok tartalmának kivételével minden adatban keres, és a fókuszt, ha van találat, akkor az első talált partnerre helyezi. A bezár gomb bezárja ezt a képernyőt. Egy partnert a listában a kijelölést követő dupla kattintással, vagy enter billentyűvel nyithatunk meg. Ekkor egy új képernyőt kapunk a partner adataival. Az első mező egy lista, ami mindig az aktuálisan kijelölt adatokat tartalmazza, pl. telefonszámot, e-mailcímet. A listában mozogva jelölhetünk ki egy adatot, melyet a tab billentyűvel elérhető szerkesztőmezőben elolvashatunk karakterenként a bejegyzéshez tartozó megjegyzéssel együtt. Ha a listában egy adatra entert nyomunk, akkor azt meghívja a windows környezetben az alábbiak szerint: webcím esetén http, hívókód esetén callto, e-mail esetén mailto protokollal, így például egy webcímre entert nyomva megnyílik a böngészőnkben a keresett oldal, egy skype azonosítóra entert nyomva betárcsázza a skype az adott partner hívókódját, egy e-mailcímre entert nyomva pedig megjelenik egy új e-mail írására szolgáló ablak. A partneradatokat tartalmazó képernyőn tovább haladva egy kombinált listába lépünk, ahol lehetőségünk van megadni a keresett adattípust, ami hívókód, postacím, e-mailcím, webcím lehet. Ekkor az első listamező tartalma a kiválasztott típusnak megfelelően változik. Az új bejegyzés felvitele gombra kattintva tudunk új adatot felvinni az éppen kijelölt adattípushoz, így például a hívókód kiválasztott adattípus esetén telefonszámot, skype azonosítót tudunk felvinni. A beviteli mezők szabadszavasak, így bármilyen formátumban beszerkeszthető a telefonszám, ahogy az kényelmes. Minden bejegyzéshez fűzhető egy max. 200 karakteres megjegyzés is, de annak megadása nem kötelező. A bejegyzés módosítása gombra kattintva a kiválasztott bejegyzést tudjuk módosítani, a törlés gomb pedig megerősítést követően törli az adott bejegyzést. Tovább haladva a képernyőn a kapcsolódó fájlok listamezejébe érkezünk, ahol a partnerhez csatolt fájlok nevét láthatjuk. A listában egy elemre duplán kattintva, vagy entert nyomva a fájlt kimenthetjük az adatbázisból külső fájlba. A shift+enter billentyűkombinációval ideiglenesen egy általunk meghatározható temp könyvtárba menthetjük a kijelölt fájlt, amit meg is nyit a program az adott fájltípushoz társított alkalmazással. A ctrl+enter billentyűkombináció segítségével a fájl teljes tartalmát megnyitás nélkül a vágólapra másoltathatjuk, ahonnét bármely más program számára elérhető. A hozzáadás gombbal új fájlt fűzhetünk a partnerhez, a megjelenő ablakon ki kell választani a csatolandó fájlt, majd a megnyitás gombra kattintva csatolja a rendszer, és rákérdez, hogy kívánjuk-e törölni az eredeti fájlt. A fájlnév módosítása gombra kattintva tudjuk az éppen kiválasztott fájlt átnevezni az adatbázison belül. A törlés gombra kattintva pedig megerősítést követően törölhetjük a partnerhez kapcsolódó fájlt. A partner ablakát az alt+f4 billentyűkombinációval, vagy a bezár gombra kattintva zárhatjuk be. Egy időben akárhány partnert is nyitva tarthatunk, de egy partnert egy alkalmazásban csak egyszer tudunk megnyitni, tehát, ha a partner nyitva van, és újra meg szeretnénk nyitni, a fókusz a már megnyitott partner ablakára kerül. 4. Naplók kezelése A naplók segítségével kezelhetünk időrendi sorrendbe rendszerezett, címmel ellátott tetszőleges hosszúságú bejegyzéseket, valamint bejegyzésemként kezelhetünk kapcsolódó fájlokat. A naplók gombra kattintva tudjuk a naplók listáját megtekinteni, ami egy, a partnerek kezelésére szolgáló ablakkal tökéletes mértékben megegyező ablakot jelent, így az ismételt leírását nem teszem meg, a napló létrehozására, módosítására, törlésére, exportálására, importálására, keresésre vonatkozó lehetőségek a partnerek kezelését leíró 3. fejezetben megtaláltak szerint állnak rendelkezésre. Ha a listában kiválasztott naplóra duplán kattintunk, a napló megnyílik, megjelenik egy lista, melyben a naplóbejegyzések találhatók időrendi sorrendben, valamint az új bejegyzés, módosítás, törlés és bezárás gomb. Az új bejegyzés gombra kattintva rögzíthetünk új naplóbejegyzést, amihez a megjelenő ablakon meg kell adnunk a bejegyzés dátumát, idejét, a bejegyzés címét, valamint egy többsoros szerkesztőben a tetszőleges hosszúságú bejegyzés szöveget. Fájlokat már létrehozott bejegyzésekhez tudunk csatolni, így a bejegyzés létrehozása ablakon erre nincs mód. Ha az ok gombra kattintunk, létrejön a bejegyzés, az időrendiségnek megfelelő helyre kerül a bejegyzéseket tartalmazó listában. A módosítás gombra való kattintással a létrehozáskor megadott adatok módosítására nyílik lehetőség, a kapcsolódó fájlok manipulálásához a bejegyzés megnyitására van szükség. A törlés gombra kattintva van lehetőségünk megerősítést követően törölni a naplóbejegyzést az esetlegesen kapcsolódó fájlokkal együtt, amennyiben erre jogosultságunk van. A bezár gomb bezárja az ablakot. Ha egy bejegyzésre duplán kattintunk, vagy entert nyomunk, megnyílik a bejegyzés tartalma. A megjelenő ablakon található egy többsoros csak olvasható szerkesztőmező, melyben a bejegyzés szövege olvasható. Tab billentyűvel továbblépve a bejegyzéshez kapcsolódó fájlok listája látható. Ha egy, a listában kijelölt fájlra duplán kattintunk, vagy entert nyomunk, a fájlt kimásolhatjuk az adatbázisból és más alkalmazás számára elérhetővé tehetjük. A shift+enter billentyűkombinációval ideiglenesen egy általunk meghatározható temp könyvtárba menthetjük a kijelölt fájlt, amit meg is nyit a program az adott fájltípushoz társított alkalmazással. A ctrl+enter billentyűkombináció segítségével a fájl teljes tartalmát megnyitás nélkül a vágólapra másoltathatjuk, ahonnét bármely más program számára elérhető. A fájl hozzáadása gombra való kattintással új fájlt csatolhatunk a bejegyzéshez, ki kell a megjelenő ablakban tallózni a csatolandó fájlt, majd becsatolni a megnyitás gombra való kattintással. Ezt követően a program rákérdez, hogy kívánjuk-e a kiinduló fájlt törölni, igenleges válasz esetén törli az adatbázison kívüli példányt. A fájlnév módosítása gomb segítségével a listában kijelölt fájl adatbázison belüli nevét tudjuk módosítani. A törlés gombra való kattintás segítségével megerősítő kérdést követően törölhetjük a listában kijelölt fájlt. A bejegyzés ablakát a bezár gombra való kattintással, vagy az alt+f4 billentyűkombinációval zárhatjuk be. Egyidőben tetszőleges mennyiségű napló, valamint naplóbejegyzés tartható nyitva, az alt+tab billentyűkombináció segítségével válthatunk az egyes ablakok között. A program főablakának bezárása az összes nyitott dokumentum bezárását eredményezi, legyen szó naplóról, partnerről, feljegyzésről, pénztárcáról. 5. Figyelmeztetők kezelése A program képes figyelmeztetőket tárolni, kezelni és megjeleníteni, ezzel segítve bennünket abban, hogy ne feletkezzünk meg fontos eseményekről, születésnapokról, vagy akár csak a szemétszállítás napján figyelmeztessen minket reggel, hogy a kukát ki kell helyezni a ház elé. A figyelmeztetők gombra kattintva megjelenik egy lista, ami a már rögzített figyelmeztetőinket tartalmazza, valamint az új rögzítése, módosítás, törlés és a bezárás gomb. Figyelmeztetőkben keresésre nincs lehetőség, valamint a figyelmeztető nem exportálható és nem is importálható. Új figyelmeztetőt a figyelmeztető létrehozása gombra kattintva tudunk megadni. A megjelenő képernyőn meg kell adnunk az alábbi adatokat: 1. figyelmeztető szövege: max. 256 karakter hosszú megjegyzés, amit a figyelmeztetés idejében elmond a program (pl. Ma van szemétszállítás, kukát kivinni!). 2. figyelmeztetés éve: egy szerkesztőmezőbe számmal meg kell adni, hogy melyik évre vonatkozik a figyelmeztetés, ha a mezőbe 0-t írunk, a program a figyelmeztetés kiértékelésénél az év értéket figyelmen kívülhagyja, tehát mindegy, hogy melyik évre vonatkozik a figyelmeztetés, egyéb esetben a konkrét évszámot kell a mezőbe begépelni. 3. figyelmeztetés hónapja: az évvel megegyező módon számokkal kell megadni, ha 0-t írunk a mezőbe, a hónap kiértékelését is figyelmen kívül hagyja a program. 4. figyelmeztetés napja: az évvel és hónappal megegyező módon számmal kell megadni az értékét, 0 megadása esetén a napot figyelmen kívül hagyja a program. 5. hét napja: egy legördülő, amiből ki tudjuk választani, hogy a hét melyik napjára vonatkozzon a figyelmeztető (ha a nincs adat) elemet választjuk, akkor a figyelmeztetés számára lényegtelen, hogy a hét milyen napja van éppen. 6. óra: A figyelmeztetés órája, meghatározza, hogy a kiválasztott nap mely órájában jelezzen a program (a nincs érték kiválasztása esetén az óra értéket figyelmen kívül hagyja a kiértékelés). 7. perc: a figyelmeztetés perce, meghatározza, hogy mely percben jelezzen a program (ha a nincs érték opciót választjuk, a perc kiértékelését figyelmen kívül hagyja a program). 8. megjelenítés: a jelölőnégyzet segítségével meghatározhatjuk, hogy a képernyőn is megjelenjen-e a figyelmeztető szövege, vagy csak a hangjelzést játssza le a program, mert pl. kedd reggelre csak egy figyelmeztetőnk lehet, és már egy csengetésből tudjuk, hogy mit kell tenni. 9. többszöri megjelenítés: ha a jelölőnégyzetet bejelöljük, a figyelmeztető, amennyiben a feltételek ezt lehetővé teszik, egy nap egynél többször is megjelenik, így például minden óra 10 perckor figyelmeztethetjük magunkat egy eseményre. 10. megosztás: a partnereknél és naplóknál megszokott módon tudjuk megosztani a pdc program más felhasználóival figyelmeztetőnket is. Az ok gombra való kattintással rögzíthetjük a figyelmeztetőt, a mégse gombra kattintva visszavonhatjuk a létrehozási szándékot. A kiválasztott figyelmeztető adatainak módosítására a módosítás gombra való kattintással nyílik lehetőség, a létrehozással megegyező adatokat lehet módosítani, az ok gombra kattintva tudjuk elmenteni a módosításokat, a mégse gombra való kattintással pedig visszavonhatjuk a műveletet. A listából kiválasztott figyelmeztetőt a törlés gombra való kattintással törölhetjük megerősítő kérdést követően. Az ablakot a bezár gombra való kattintással, vagy az alt+f4 billentyűkombinációval zárhatjuk be. Ha egy figyelmeztetésnek elérkezik az ideje, attól függően, hogy megjelenítést állítottunk-e be, elhangzik egy harsona dallam, majd, ha a megjelenítés be van állítva, egy figyelmeztető címsorú ablakban megjelenik a figyelmeztető szövege. Mindaddig, amíg az ablakot meg nem jelenítjük, 10 másodpercenként a harsona dallam lejátszását megismétli a program addig, amíg a figyelmeztető címsorú ablakot meg nem jelenítettük, esetleg be nem zártuk. Az ablak egy többsoros szerkesztőt tartalmaz, így egymást követően egy ablakban akár több figyelmeztető is megjelenhet. Példák figyelmeztető megadására: figyelmeztető szövege: Ma kedd van! év: 0 hónap: 0 nap: 0 hét napja: kedd óra: nincs érték perc: nincs érték megjelenítés: bejelölve többszöri megjelenítés: nincs bejelölve A fenti beállításokkal létrejön egy figyelmeztető, ami minden kedd reggel a program első indításakor figyelmezteti a felhasználót, hogy ma kedd van! Ezt megjeleníti egy felugró ablakban, és a nap folyamán már nem jelez. Egy másik példa: figyelmeztető szövege: Még egy héttel közelebb a nyár! év: 0 hónap: 5 nap: 0 hét napja: péntek óra: nincs érték perc: nincs érték megjelenítés: bejelölve többszöri megjelenítés: nincs bejelölve A fenti figyelmeztető minden év május péntekjein reggel fog figyelmeztetni az első indítás alkalmával a nyár közeledtére. Ennek megfelelően az értékek szabadon kombinálhatók, és a figyelmeztetések lehetőségei széles skálán mozognak. 6. Feljegyzések kezelése A feljegyzések lehetőséget biztosítanak arra, hogy naplóba nem rendezett tetszőleges hosszúságú feljegyzéseket tegyünk, melyhez csak mi, vagy az általunk adott megosztási szint szerint más felhasználók is hozzáférjenek. A funkciót a feljegyzések gombra kattintva nyithatjuk meg, ekkor, ha vannak rögzített feljegyzések, az első feljegyzés jelenik meg egy szerkesztőmezőben, ami olvasható és szerkeszthető. A képernyőn kilenc gomb található: következő>>, <<előző, első, utolsó, töröl, megosztás, rögzít, időzít, bezár. Az első négy gomb a rögzített feljegyzések közötti navigálást segíti, a következő gomb a következő feljegyzésre ugrik, az előző az előző feljegyzésre ugrik, az első az első feljegyzésre, míg az utolsó az utolsó rögzített feljegyzés utáni elemre ugrik, ahová akár új feljegyzést is rögzíthetünk. A töröl gomb megerősítést követően törli az éppen kiválasztott feljegyzést, a rögzít gombbal rögzíthetjük a feljegyzés aktuális állapotát, tehát elmenthetjük segítségével egy már rögzített feljegyzésen végzett módosításokat, vagy új feljegyzést rögzíthetünk. Az ablak címsora tartalmazza, hogy hányadik feljegyzésünkben tartózkodunk és mennyiből. Újat akkor tudunk felrögzíteni, ha a címsor szerint az aktuális feljegyzésünk sorszáma meghaladja a feljegyzéseink számát, pl. 1/0. Az időzít gomb segítségével a figyelmeztetőkhöz hasonló módon, de csökkentettebb funkcionalitással lehetőségünk van egy adott feljegyzést előre meghatározott időben megjeleníttetni, amiről hangjelzéssel is tájékoztatást ad a program, valamint megjelenít egy feljegyzés címsorú ablakot, amiben a feljegyzés teljes szövege olvasható, a hangjelzést pedig 10 másodpercenként folyamatosan ismétli a feljegyzés elolvasásáig. A megosztás gomb segítségével lehetőségünk van feljegyzésünket megosztani más felhasználókkal a partnereknél és naplóknál megszokott jogosultsági rendszer szerint. 7. Pénztárcák kezelése A pénztárcák segítségével nyomon követhetjük, esetleg tervezhetjük kiadásainkat, jövedelmeinket. A funkció megnyitásakor, egy, már a partnerek és naplók esetében megszokott lista jelenik meg a pénztárcák listájával, új pénztárcát ugyanúgy tudunk létrehozni, mint partnert, vagy naplót, a módosítás, törlés, exportálás, importálás is megegyezik a partnereknél leírtakkal. Egyetlen különbséget az összegzés gomb jelent, melyre kattintva a kiválasztott pénztárcában található bejegyzéseket összegeztethetjük két dátumérték között, mely dátumértéket a megjelenő ablakban tudunk beállítani. Az ok gombra kattintva pedig megjelenik egy többsoros szerkesztőben az összegzés, amit el tudunk olvasni. Ha a listában egy pénztárca címére duplán kattintunk, vagy entert nyomunk, a pénztárca megnyílik, és megjelennek az esetlegesen benne található adatok egy táblázatban. A táblázatot a rendez listamező értékeinek megváltoztatásával tudjuk más szempont szerint rendeztetni. A táblázatban a rögzített érték státusa, a teljesítés dátuma, a bejegyzés összege, megnevezése és számlázottságának ténye található meg. Ha a rendezés listamezőre ugrunk, a kiválasztott értékre duplán kattintva, vagy entert nyomva más szempont szerint rendeztethetjük a táblázat bejegyzéseit. A keresés mezőbe elkezdve begépelni egy értéket, az aktuális rendezettség szerinti oszlopban lévő első találatra ugrik, így, ha a bejegyzés megnevezése alapján rendeztetjük táblázatunkat, a címek között fog keresni a keresés mezőbe beírt érték prediktív módon. A tranzakció rögzítése gombra kattintva van lehetőségünk új bejegyzést felvinni a pénztárcánkba, ahol a státus, a teljesítés dátuma, a bejegyzés címe, értéke, a számlázottság ténye adható meg. Státusból 4 félét különböztet meg a program: v+ (valós bevétel), v- (valós kiadás), t+ (tervezett bevétel), t- (tervezett kiadás). A többi érték megadása értelem szerint történik. Az ok gombra való kattintással rögzíthetjük a tranzakciót, a mégse gombra kattintva elvethetjük az űrlapot. Egy, a táblázatban kiválasztott bejegyzés tartalmát a bejegyzés módosítása gombra kattintva tudunk módosítani, törölni pedig a törlés gombra kattintva. A bezár gombra kattintva tudjuk a pénztárcát bezárni. Egy pénztárcában tetszőleges mennyiségű bejegyzés lehet. 8. Bővítmények kezelése A bővítmények segítségével személyi dokumentációs központunk tudása kibővíthető, személyre szabhatóbb. A bővítménykezelő tulajdonképpen egy olyan táblázat, amibe fel tudunk rögzíteni programokat, azok elérési útját és nevét, mely programokat a bővítmények listából el tudunk érni és indítani, megspórolva így a programból való kilépés idejét. A bővítmények is személyreszabottak, így felhasználónként eltérőek lehetnek, és mi magunk addhatjuk meg a saját bővítményeinket. A bővítmények gombra kattintva megjelenik egy lista, amiben a már rögzített bővítmények nevét találjuk, a kiválasztott bővítményre duplán kattintva, vagy a futtat gombra kattintva futtathatjuk a kiválasztott bővítményt a programból. Új bővítményt a hozzáad gombra való kattintással tudunk rögzíteni. A megjelenő űrlapon meg kell adnunk a bővítmény nevét, tehát, hogy milyen néven legyen elérhető a listánkban, a bővítmény pontos elérési útját, mely a bővítményként használni kívánt alkalmazás .exe fájljára kell, hogy mutasson, valamint meg tudjuk adni a megosztás szintjét a fent megszokott módon. Az ok gombra kattintva tudjuk a bővítményt felrögzíteni, a mégse gomb visszavonja a rögzítési szándékot. A bővítményre vonatkozó adatokat a módosít gombra kattintva tudjuk módosítani, akár a nevet, akár az elérési utat, vagy a megosztottságot. A listában kiválasztott bővítményt a törlés gombra kattintva törölhetjük, ez csak a pdc bővítménylistájából törli a bejegyzést, a program deinstallálását nem jelenti. Példa bővítmény megadására: bővítmény neve: intervallumjelző elérési út: c:\utils\alarm.exe megosztás: nincs Ez a bővítmény a listánkban intervallumjelző néven fog megjelenni, dupla kattintás esetén a c:\utils\alarm.exe fog lefutni. Bővítmények exportálására és importálására nincs lehetőség az eltérő konfigurációk miatt. 9. Konfigurálás A program rendelkezik egy darab konfigurációs állománnyal, melynek neve pdc.ini. A fájl tartalma több olyan értéket ír le, melyek megváltoztatásával a program akár hálózatos használatúvá is tehető. A konfigurálásra grafikus felületen nincs lehetőség, a fájl törlésére, vagy a fájl jegyzettömbbel történő szerkesztésére van szükség a program konfigurálásához. Valamennyi érték rendelkezik a program kódjába égetett alapértékkel is, így a fájl törlése nem okozza a program működésképtelenségét. A pdc.ini fájl tartalma: [pdc] ddn=.\data\ filedn=.\file\ scriptdn=.\script\ tempdn=.\temp\ defaultuser= defaultpwd= Az egyes értékek kifejtése, megadásának módja, valamint alapértéke: ddn: adatelérési út, a program adatbázisfájljainak (.dbf, .ntx) tárolására szolgáló mappa elérési útja, megadható abszolut és relatív címzéssel, szóközt tartalmazó mappanevek is megadhatók benne " használata nélkül, az értéket mindig a \ karakter kell, hogy lezárja. A megadott érték hálózati meghajtóra is mutathat, pl: \\10.0.10.0\data\. Alapértéke: .\data\. filedn: a naplókhoz, vagy partnerekhez kapcsolódó fájlok kifejtését tartalmazó elérési útvonal megadására szolgáló érték. Az érték megadásának a ddn értékkel megegyező módon kell történnie. Alapértéke: .\file\. scriptdn: a program megjelenítési beállításait tartalmazó képernyőscripteket tartalmazó mappa elérési útja, értékének megadása megegyezik a ddn és filedn értékek megadásával. Alapértéke: .\script\. tempdn: az átmeneti fájlmegjelenítéshez használt elérési útvonal, mindig írható médiumra kell, hogy mutasson, az érték megadásának módja megegyezik a ddn érték megadásának módjával. Alapértéke .\temp\. defaultuser és defaultpwd: érték csak akkor van megadva hozzájuk, ha be van jelölve egy felhasználóra az alapértelmezett bejelentkeztetés. Ahhoz, hogy az alapértelmezett bejelentkeztetést megszűntessük, ezt a két sort kell törölni a pdc.ini fájlból, vagy a sorokban az egyenlőségjel utáni értéket. Ezeket az értékeket a program adja meg, kézi módosítás esetén az alapértelmezett bejelentkeztetés a jelölőnégyzet újboli bejelöléséig megszűnik. Az egyes mappák akár különböző meghajtókra, vagy akár különböző számítógépekre is mutathatnak. 10. Üzemeltetési információk Ahhoz, hogy a fenti oldalakon megismert programot igazán hasznosan és sokoldalúan tudjuk használni, érdemes néhány, az üzemeltetésre vonatkozó javaslatot, biztonsági intézkedést betartani, valamint megtenni. A program adatszerkezete, mint minden komplex adatbázis sérülékeny, az esetleges sérülés esetén az elvesző adatok visszanyerése lassú, nehézkes, és közel sem biztos, hogy teljeskörűen megoldható. Ajánlott tehát a program 3 fő mappájáról (adatelérési mappa, fájlelérési mappa, scriptelérési mappa) rendszeresen biztonsági másolatot készíteni, melyből az adatállományok visszaállíthatók, egy korábbi állapotba hozhatók. Ajánlott, az adatmennyiségtől függően havi, vagy heti rendszerességgel egy cd-re, vagy dvd-re kiírni a pdc program teljes állományát, ezzel garantálva az aktuális állapot megőrzését. Egy esetleges adatvesztés alkalmával a visszaállításhoz nem kell mást tennünk, mint a sérült állományokat tartalmazó pdc mappát felülíratjuk az utolsó, "legfrissebb" biztonsági mentéssel, így az utolsó mentés és a sérülés ideje között az adatbázison ezközölt változások nem lesznek elérhetőek, de az adatvesztés nem lesz nagyobb mértékű. Copyright (c) Sulyok Péter, 2010 |
|