Vakok és Gyengénlátók Baranya Megyei Egyesülete

Pécsi Regionális Képző Központ

Számítógép-kezelő és használó vakok és gyengénlátók számára KÉPZÉSI PROGRAM

Készítette:                    Inhof László                     Programfelelős:             Inhof László

PRKK  kód:                  HHK SZV IL                      Dátum:                        2006. február 22.

Jóváhagyom:    igazgató

I. A program általános tartalma

1. A program megnevezése

1.1.Számítógép-kezelő és használó vakok és gyengénlátók számára

OKJ-s program esetén

1.2.OKJ száma  33 4641 0

1.3. A szakképesítéssel legjellemzőbben betölthető munkakör, foglalkozás

 FEOR száma    Megnevezése  3139 Egyéb számítástechnikai foglalkozások

1.4.A szakképesítéssel rokon szakképesítések

 Azonosító száma

Megnevezése  4220

Számítástechnikai adminisztratív jellegű foglalkozások

2. A program besorolása

2.1 Általános képzés

2.2 Nyelvi képzés

2.3  Szakmai képzés     ×

2.4 Szolgáltatás

2.5   Egyéb

3. A program célja

A program célja, hogy a számítógép kezelő OKJ szakmai vizsgát azon hallgatók is sikeresen teljesíthessék, akik látásukban részben vagy egészben korlátozottak, ezért a számítógép kezelés elsajátítása speciális eszközök használatával lehetséges számukra. A program biztosítja, hogy az OKJ

követelményrendszerben előírtakat maradéktalanul teljesíteni tudják, az informatika alkalmazásának területén nem kerülnek hátrányos helyzetbe. A munkaerőpiacon ismereteiket érvényesíteni tudják.

A speciális alkalmazások használatán kívül képesek az általánosan használt irodai rendszerek használatára, üzemeltetésére.

Képesek megfelelni az OKJ számítógép kezelő képzésekhez előírt szakmai és vizsgakövetelményeinek.

4. A program célcsoportja

Minimálisan általános iskolai végzettséggel rendelkező, gyengénlátó, vagy vak emberek

5. A program során megszerezhető kompetenciák

5.1  Billentyűzetet és egeret használ

5.2  Képernyő felolvasó programot használ

5.3  Operációs rendszert használ

5.4  Segédprogramokat használ

5.5  Szkennert és OCR programot használ

5.6  Dokumentumot nyomtat

5.7  Új dokumentumot hoz létre

5.8  Szöveget formáz

5.9  Körlevet és borítékot készít

5.10 Tartalom-Ábrajegyzéket készít

5.11 Táblázatot készít

5.12 Adatok bevisz, azokat formázza

5.13 Képleteket szerkeszt

5.14 Diagrammot készít

5.15 Jelentést készít

5.16 Statisztikát készít

5.17 Prezentációt készít

5.18 Rajzolóprogramot használ

5.19 Adatbázist hoz létre.

5.20 Táblák közötti kapcsolatokat hoz létre

5.21 Lekérdezéseket hoz létre

5.22 Űrlapot tervez

5.23 Jelentést készít

5.24 Adatot rögzít, módosít, keres, rendez, szűrést hajt végre

5.25 Belép a hálózatba

5.26 Hálózati meghajtókon dokumentumokat tárol

5.27 Internetet használ

5.28 Információt gyűjt a világhálón

5.29. Elektronikus levelezést folytat

6. A programba való bekapcsolódás feltételei

6.1. Végzettség

8 általános, illetve az 1998/99-es tanévet követően 10. évfolyam elvégzése

6.2. Szakmai gyakorlat

6.3. Egészségügyi alkalmasság

általános egészségügyi alkalmasság

6.4. Előzetesen elvárt ismeret(ek)

6.5  Bemeneti kompetenciák

(a 18/2005. (VII.1.) OM rendelet 3. számú melléklete szerint)

6.6.  Egyéb feltétel(ek)

7. A programban való részvétel feltételei

7.1. Részvétel követésének módja

A Képzési Napló-ban naprakész dokumentáció történik a napi jelenlét, a haladás, a teljesített mérések és értékelések adatainak rögzítésére vonatkozóan.

7.2. Megengedett hiányzás

Az összóraszám 10%-a lehet a maximális megengedett hiányzás.

7.3. Egyéb feltétel(ek)

A hallgató a Képzési szerződésben kötelezettséget vállal a képző intézmény belső szabályzatainak és rendjének betartására.

8. A fogyatékosságból eredő speciális igények figyelembe vételének módja

A képzés a vakok és gyengénlátók számára kialakított módszerekkel és eszközökkel történik:

- a létszám maximalizálás: 12 fő

- 2 fő oktató egyidejűleg

- speciális modulok oktatása

- magas óraszám

9. Tervezett képzési idő

9.1. 560 óra  Szakmai képzés esetén ebből

9.2. Elmélet 224 óra

9.3. Gyakorlat 336 óra

9.4 Intenzitás     Időtartam heti 20 óra (5 nap x 4 óra)  140 nap 28 hét

6 hónap

10. A képzés módszerei

10.1. A képzés intenzív, kiscsoportos oktatással, minimálisan 2 fő oktatóval.

10.2. A tananyag moduláris felépítésű, kompetencia alapú, gyakorlatorientált. Az elméleti ismeretek tanítása – ahol megoldható – a gyakorlattal egyszerre, speciális szoftverelemek beiktatásával történik.

10.3.Önálló, kreatív feladtmegoldás instruktori támogatással

10.4. Csoportos, kreatív gyakorlati feladatmegoldás instruktori támogatással

10.5. Figyelembe veszi a hallgatók csökkent látóképességét a tanulás ütemezésében és módszertanában

10.6. Tréningmetodikai elemeket tartalmaz és figyelembe veszi a felnőtt ember élet- és munkatapasztalatait

10.7. Figyelembe veszi a tanulók egyéni tanulási szokásait

11. A program moduljai

A program egységeinek, moduljainak megnevezése

A modul során megszerezhető kompetenciák

11.1. Számítástechnikai alapismeretek, alapfogások

általános PC hardverismeretek

speciális hardverelemek vakok és gyengénlátók részére

hardverek, perifériák illesztése a számítógéphez

informatikai alapfogalmak ismerete magyar és angol nyelven

matematikai alapok: számítások kettes számrendszerben

szoftverjogi alapismeretek

billentyűzetkezelés, gépírás használata szabályos, 10 ujjas gépírási technikával

operációs rendszer állománykezelő parancsainak begyakorlottság szintű használata

11.2. Képernyőolvasó használata

-           képernyőolvasó telepítése, egyéni jellemzők beállítása

-           a képernyőolvasó program indítása, paraméterek ismerete

-           billentyűparancsok használata a képernyőolvasó programban

-           a program által preferált alkalmazásokkal való együttműködés

11.3. Kisegítő programok

-           szkenner üzembe helyezése, média behelyezése

-           OCR program beállítási lehetőségei

-           OCR program magas szintű használata különböző típusú dokumentumokkal

-           szöveges állományformátumok ismerete, alkalmazásuk szempontjainak meghatározása

11.4. Hálózati alapismeretek

-           helyi hálózatok fogalma, jelentőségük ismerete

-           Internet kapcsolat létesítésének módjai

-           az Internet szolgáltatásainak ismerete

-           WEB böngészés, WEB oldalak felépítése, navigáció az oldalakon

-           csevegés nagytávolságú hálózaton

-           elektronikus levelezés készség szinten

-           információmegtalálás gyakorlati megvalósítása

-           elektronikus gyűjtemények (könyvtárak, álló- és mozgókép, illetve hanggyűjtemények) elérése és használata

11.5. Szövegszerkesztés

-           adatbevitel készség szinten

-           a szövegszerkesztő program billentyűparancsainak ismerete

-           kijelölések használata

-           szöveg tartalomfüggő formázása

-           táblázatok alkalmazása szövegben

-           körlevelek készítése és borítékok címzése

-           helyesírás-ellenőrzés

-           szkennelt anyagok feldolgozása szövegszerkesztőben

-           szöveges állományformátumok konvertálása

11.6. Táblázatkezelés

-           táblázatkezelő billentyűparancsainak ismerete

-           adatok bevitele táblázatba

-           formázások alkalmazása táblázatokban

-           képletek és függvények használata táblázatokban

-           adatsorok, listák létrehozása

-           diagramok készítése

11.7. Grafika és prezentáció

-           prezentáció készítés általános jellemzői

-           objektumok elhelyezése és formázása diákon

-           formázó és animációs eszközök

-           vetítési beállítások alkalmazása

11.8.   Adatbázis kezelés

-           adatbázis megtervezése

-           billentyűparancsok az adatbázis kezelő programban

-           adatszerkezet létrehozása

-           beviteli elemek, munkafelület kialakítása

-           lekérdezések és jelentések készítése

-           adatkapcsolatok más állományokkal

12. A program folyamata

Címe

A melléklet száma

Fájl megnevezése

Számítógép-kezelő és használó vakok és gyengénlátók számára

1. sz. melléklet

Számítógép kezelő vakoknak modultérkép.xls

13. Csoportlétszám

13.1. Minimum 6 fő

13.2. Maximum 12 fő

14. A program során alkalmazott értékelési rendszer

14.1.

Számonkérések formája

Önellenőrzések (kompetenciánként)

Ellenőrző listák (modulonként)

Részteljesítések (a modul során)

Modulzáró vizsga

Záróvizsga (írásbeli, gyakorlati, szóbeli vizsga)

14.2.

Számonkérések rendszeressége

Önellenőrzések:

naponta folyamatosan, minden egyes kompetencia elsajátításánál (sikertelenség esetén ismétlődik)

Ellenőrző lista :

folyamatosan, minden egyes tanulási gyakorlatnál

Részteljesítések :

Több kompetencia elsajátítása után, a napi teljesítmények lezárásaként, illetve az egyes modulok témaköreinek lezárásakor. Sikertelen teljesítés esetén az ellenőrzést meg kell ismételni.

Modulzáró vizsga :

A hallgatók minden modul végén modulzáró vizsgát tesznek. A modulzáró vizsga sikeres teljesítéséig a következő modul nem kezdhető meg. Záróvizsgára csak az a hallgató bocsátható, aki minden modulzáró vizsgát sikeresen teljesített.

Záróvizsga :

A tanfolyam OKJ záróvizsgával fejeződik be.

14.3. Számonkérések tartalma

A szakma végzéséhez szükséges ismeretek, készségek megfelelő szintű elsajátításának, illetve bizonyos magatartásformák meglétének ellenőrzése.

14.4. A felnőttek tudásszintjének ellenőrzésére szolgáló módszer(ek)

A tudásszint ellenőrzése történhet :

- szóbeli felméréssel

- írásbeli felméréssel

- gyakorlati feladat végrehajtásával. 

A számonkérések formája lehet :

- gyakorlatorientált feladat megoldása, valóságos, vagy ahhoz hasonló körülmények között

- esszé jellegű feladat

- teszt

- hibakeresés

- problémamegoldás, stb.

(szükség esetén egyénre szabottan)

14.5. Megszerezhető minősítések

Önellenőrzések, részteljesítések:

„Megfelelt” – „Nem felelt meg” kétfokozatú skála alapján.

Modulzáró vizsgák:

„Elégtelen, elégséges, közepes, jó, jeles” ötfokozatú értékelési skála szerint

 

 Záróvizsga:

ötfokozatú skála alapján az OKJ szabályai szerint.

14.6. Megszerezhető minősítésekhez tartozó követelményszintek

Önellenőrzések, részteljesítések:

A „megfelelt” minősítés eléréséhez az adott téma, vagy fejezet anyagának min. 70 %-os ismerete, vagy teljesítése szükséges (kétfokozatú értékelés esetén).

Modulzáró vizsgák:

0-60 %-ig                        elégtelen

61-70 % között:               elégséges

71-80 % között:               közepes

81-90 % között:              

90 % felett:                      jeles

A záróvizsga esetén a 26/2001. (VII. 27.) OM rendelet előírásai szerint.

14.7. Sikertelen teljesítés(ek) következménye(i)

Önellenőrzések, részteljesítések:

a vizsgát, illetve az ellenőrzést valamennyi kompetencia esetében az előírt kompetenciaszint sikeres teljesítéséig ismételnie kell a hallgatónak.

Modulzáró vizsga:

Sikertelenség esetén konzultáció, esetleg plusz gyakorlati órák keretében pótolja a hiányzó ismereteket a hallgató. A modulzáró vizsgákat a következő modul kezdéséig, illetve legkésőbb a képzési program végéig kell teljesíteni.

Záróvizsga:

A sikertelen záróvizsga és a javítóvizsga

ugyanazon vizsgaidőszakban, illetőleg

a vizsgaidőszakoktól eltérő időben szervezett vizsga esetében a vizsga befejezését követő harminc napon belül nem tehető le [26/2001. (VII. 27.) OM rendelet 33.§. (6)].

15. Az előzetesen megszerzett tudás elismerésének módja

Ha valaki kéri előzetes tudásának felmérését és beszámítását, annak igényét az ekvivalenciák beszámításával, illetve egyszerű vizsgáztatás módszerével teljesítjük, s amennyiben a hallgató valamely modul teljes ismeretanyagából megfelel a kimeneti követelményeknek, felmentést kap az adott modul újbóli megtanulása alól, ha azt jogszabály nem tiltja.

A teljes záróvizsga, vagy annak vizsgarészei alól felmentés nem adható.

16. A program zárása

16.1. A program zárásának feltétele(i)

Záróvizsgára az a hallgató bocsátható, aki valamennyi modulzáró vizsgán legalább „elégséges” minősítést szerzett, illetve az intézettel kötött képzési szerződésben vállalt egyéb kötelezettségeinek, valamint maradéktalanul eleget tett.

16.2. A program zárásának módja

A tanfolyam záróvizsgával fejeződik be, mely írásbeli elméleti vizsgából, gyakorlati és szóbeli vizsgarészből áll.

Amennyiben a program záróvizsgával fejeződik be :

16.3  A záróvizsga rendje

A záróvizsga rendjét a 26/2001 (VII.1.) OM rendelet szabályozza.

Az írásbeli vizsgarészre a 22. §, a gyakorlati vizsgarészre a 24.§, és 25.§, a szóbeli vizsgarészre a 27. és 28.§. vonatkozik.

 A vizsgázó az egyes vizsgarészeken elért teljesítménye alapján

- szakmai elméletből és

- szakmai gyakorlatból kap osztályzatot.

Szóbeli vizsgára csak az bocsátható, aki eredményes írásbeli vizsgát tett. Nem bocsátható szóbeli vizsgára az a hallgató, akinek a mestermunkáját a vizsgabizottság elégtelenre értékelte.

A szóbeli vizsga a gyakorlati vizsgához kapcsolódik. A szóbeli vizsgán a jelölt összefüggő feleletet ad egy-egy átfogó témakörről. Az elméleti ismeretanyagot az általa tanult eszközök alkalmazásának tapasztalataival kell kiegészítenie.

A szóbeli vizsgán a hallgatónak képzés teljes anyagát átfogó komplex kérdéssorra kell válaszolnia. A szóbeli vizsga értékelése egy érdemjeggyel történik.

16.4. A záróvizsga követelménye

A 16/1994. (VII. 8.) MKM rendelet melléklete határozza meg a  2. sorszáma alatt kiadott OKJ  33 4641 01 számítógép-kezelő (-használó) szakképesítés szakmai és vizsga követelményét

16.5.A záróvizsga minősítési szintjei

A záróvizsga minősítési szintjeit a 26/2001 (VII.1.) OM rendelet 29.§-a határozza meg.

Eredményes vizsgát tett az a jelölt, aki szakmai elméletből és szakmai gyakorlatból a vizsgakövetelményeket teljesítette.

Az írásbeli vizsgát egy osztályzattal kell értékelni.

A komplex szóbeli vizsgát egy osztályzattal kell értékelni.

Az elméleti vizsgarész osztályzatát az írásbeli és szóbeli vizsgán elért eredmény számtani átlaga adja a kerekítés szabályainak figyelembevételével (51 századtól felfelé kell kerekíteni).

16.6. A különböző minősítésekhez tartozó követelményszintek

Az a hallgató, aki az írásbeli vizsgáján elégtelen értékelést kapott, szóbeli vizsgára nem bocsátható.

16.7.  Sikertelen teljesítés következménye

A sikertelen záróvizsga és a javítóvizsga

a)     ugyanazon vizsgaidőszakban, illetőleg

b)     a vizsgaidőszakoktól eltérő időben szervezett vizsga esetében a vizsga befejezését követő harminc napon belül nem tehető le (26/2001. (VII. 27.) OM rendelet 33.§. (6)).

Nem kaphat bizonyítványt az a hallgató, aki valamely vizsgarészből elégtelen érdemjegyet kapott. A gyakorlati vizsgarész eredménytelensége esetén a teljes gyakorlati vizsgát meg kell ismételni, az elméleti vizsga eredménytelensége esetén az eredménytelen vizsgarészből a jelölt javítóvizsgát tehet.

17. A program elvégzését igazoló okirat

17.1m Bizonyítvány   x

17.2. Tanúsítvány

17.3. Látogatási igazolás

17.4.Egyéb  Éspedig:

18. A program elvégzését igazoló okirat kiadásának feltételei

18.1.  Eredményes záróvizsga

18.2.  Sikeres modulzáró vizsgák

18.3.  Óralátogatási kötelezettség teljesítése

18.4.  A Képzési Szerződésben vállalt egyéb kötelezettségek teljesítése

19. A program megvalósítására vonatkozó szabályozások

19.1. A PRKK saját – MSZ EN ISO 9001:2001 – minőségügyi rendszerének a szakképzésre vonatkozó szabályai

19.2. A PRKK Intézményakkreditációs tanúsítványa (Lajstromszám: 0013) által hitelesített belső rendszer

20. A résztvevők elégedettségére, a képzés megvalósulására, valamint eredményességére vonatkozó információgyűjtés eljárása, a visszajelzések feldolgozásának és hasznosításának módja

20.1. A résztvevők elégedettségére vonatkozó információgyűjtés eljárása és tartalma

A képzés befejezésekor minden vizsgázóval „Hallgatói kérdőívet” töltetünk ki, ami az elégedettségük mérésére szolgál. Ezen kívül a – képzésben résztvevőket delegáló – megrendelők elégedettségét is mérjük a „Vevői kérdőív” segítségével. A képzéseinken résztvevő munkanélküliek elégedettségét és a későbbiek során az elhelyezkedési sikereiket a „Nyomon követő kérdőív” segítségével tudjuk felmérni, a képzés befejezését követő 3 és 12 hónap múlva.

Amennyiben a képzéssel kapcsolatban konkrét panasz merül fel, az a Reklamációs lap-on kerül regisztrálásra. A reklamációs lapot a tanfolyamfelelős vagy a szektorvezető tölti ki és a képzési igazgató helyettes feladata a panasz kivizsgálása és az intézkedés.

20.2. A képzés megvalósulására vonatkozó információgyűjtés eljárása és tartalma

A képzésbe történő bekapcsolódás feltétele a felvételi eljárás dokumentumainak megléte (orvosi alkalmasság, felvételi feladatsor eredményes megírása, bizonyítvány fénymásolatok stb).A hallgatóval a tanfolyam indulásakor Felnőttképzési szerződés-t kötünk, mely a személyes adatokon kívül a tanfolyammal kapcsolatos információkat és kötelezettségeket tartalmazza. A Képzési napló a hallgatók jelenlétének, az oktatók tevékenységének regisztrálására szolgál. A képzés megvalósulásának ellenőrzése céljából rendszeresen a szektor és osztályvezető ellenőrzi a képzési folyamatot  havonta. Ennek tényét a Képzési naplóba bejegyzi. Szükség esetén operatív intézkedést tesz. A képzési igazgatóhelyettes által kijelölt személy ellenőrzi  a képzési tevékenységet a  Képzési tevékenység ellenőrzése munkautasítás szerint. A Szolgáltatási és módszertani osztály kijelölt dolgozója és a tanfolyam vezetők rendszeresen végeznek óralátogatásokat, s ennek tapasztalatait az Óralátogatás című nyomtatványon regisztrálják. A képzés befejezését követően a tanfolyamfelelős tafolyamzáró értékelést végez, melyet a Tanfolyamzáró értékelő lapon dokumentál.

20.3. A képzés eredményességére vonatkozó információgyűjtés eljárása és tartalma

A képzés befejezésekor a tanfolyam felelősök kitöltik a Tanfolyamzáró értékelő lapot, melyen az adott képzésen történt lemorzsolódás  illetve az eredménytelen vizsgát tettek száma kerül kimutatásra. Amennyiben a lemorzsolódás és a bukás a 10%-ot meghaladja, ennek okairól a tanfolyam felelősnek szöveges értékelést kell készíteni, és intézkedéseket tesznek az okok megszűntetésére, kezelésére. Intézményünkben rendszeres statisztikai adatgyűjtés történik tanfolyamonként és összesítve a bukások és lemorzsolódások kimutatására, mely a felső vezetés részére jelent fontos információt.

20.4. A visszajelzések feldolgozásának és hasznosításának módja

A hallgatói és vevői kérdőívről negyedéves, a nyomon követőről pedig éves összesítő beszámoló készül, melynek tapasztalatait a későbbiekben felhasználjuk. A vevői elégedettség mérését egy alkalommal, a tanfolyam befejezésekor végezzük. A képzés közben felmerülő esetleges problémákat a tanfolyamfelelős orvosolja. Súlyosabb probléma felmerülése esetén az intézmény minőségügyi rendszere által előírt „Problémafelvető lap” kitöltésére kerül sor, ami intézkedést von maga után.

 

Vissza a főoldalra

angol nyelvű tanfolyamot