Vakok és Gyengénlátók Baranya Megyei Egyesülete Pécsi Regionális Képző Központ
Számítógép-kezelő és használó vakok és gyengénlátók számára KÉPZÉSI PROGRAM
Készítette: Inhof László Programfelelős: Inhof
László PRKK kód: HHK SZV IL Dátum: 2006. február 22. Jóváhagyom: igazgató I. A program általános tartalma
1. A program megnevezése 1.1.Számítógép-kezelő és használó vakok és
gyengénlátók számára OKJ-s program esetén 1.2.OKJ száma 33 4641 0 1.3. A szakképesítéssel legjellemzőbben betölthető munkakör, foglalkozás
FEOR száma Megnevezése 3139 Egyéb számítástechnikai foglalkozások 1.4.A szakképesítéssel rokon szakképesítések
Azonosító száma Megnevezése 4220 Számítástechnikai adminisztratív jellegű
foglalkozások 2. A program besorolása 2.1 Általános képzés 2.2 Nyelvi képzés 2.3 Szakmai képzés × 2.4 Szolgáltatás 2.5 Egyéb 3. A program célja A program célja, hogy a számítógép
kezelő OKJ szakmai vizsgát azon hallgatók is sikeresen teljesíthessék, akik
látásukban részben vagy egészben korlátozottak, ezért a számítógép kezelés elsajátítása
speciális eszközök használatával lehetséges számukra. A program biztosítja,
hogy az OKJ követelményrendszerben előírtakat
maradéktalanul teljesíteni tudják, az informatika alkalmazásának területén nem
kerülnek hátrányos helyzetbe. A munkaerőpiacon ismereteiket érvényesíteni
tudják. A speciális alkalmazások használatán
kívül képesek az általánosan használt irodai rendszerek használatára,
üzemeltetésére. Képesek megfelelni az OKJ számítógép kezelő képzésekhez előírt szakmai és vizsgakövetelményeinek. 4. A
program célcsoportja Minimálisan általános iskolai végzettséggel rendelkező, gyengénlátó, vagy vak emberek 5. A program során megszerezhető kompetenciák 5.1 Billentyűzetet
és egeret használ 5.2 Képernyő
felolvasó programot használ 5.3 Operációs
rendszert használ 5.4 Segédprogramokat
használ 5.5 Szkennert
és OCR programot használ 5.6 Dokumentumot
nyomtat 5.7 Új
dokumentumot hoz létre 5.8 Szöveget
formáz 5.9 Körlevet
és borítékot készít 5.10 Tartalom-Ábrajegyzéket
készít 5.11 Táblázatot
készít 5.12 Adatok
bevisz, azokat formázza 5.13 Képleteket
szerkeszt 5.14 Diagrammot
készít 5.15 Jelentést
készít 5.16 Statisztikát
készít 5.17 Prezentációt
készít 5.18 Rajzolóprogramot
használ 5.19 Adatbázist
hoz létre. 5.20 Táblák közötti kapcsolatokat hoz létre 5.21 Lekérdezéseket
hoz létre 5.22 Űrlapot
tervez 5.23 Jelentést
készít 5.24 Adatot rögzít, módosít, keres, rendez, szűrést hajt végre 5.25 Belép
a hálózatba 5.26 Hálózati
meghajtókon dokumentumokat tárol 5.27 Internetet
használ 5.28 Információt
gyűjt a világhálón 5.29. Elektronikus
levelezést folytat 6. A
programba való bekapcsolódás feltételei 6.1. Végzettség 8 általános, illetve az 1998/99-es tanévet követően 10. évfolyam elvégzése 6.2. Szakmai gyakorlat 6.3. Egészségügyi
alkalmasság általános
egészségügyi alkalmasság 6.4. Előzetesen elvárt
ismeret(ek) 6.5 Bemeneti
kompetenciák (a 18/2005. (VII.1.) OM
rendelet 3. számú melléklete szerint) 6.6. Egyéb feltétel(ek) 7. A
programban való részvétel feltételei 7.1. Részvétel
követésének módja A Képzési Napló-ban naprakész
dokumentáció történik a napi jelenlét, a haladás, a teljesített mérések és
értékelések adatainak rögzítésére vonatkozóan. 7.2. Megengedett
hiányzás Az összóraszám
10%-a lehet a maximális megengedett hiányzás. 7.3. Egyéb feltétel(ek) A hallgató a Képzési szerződésben kötelezettséget vállal a képző intézmény belső
szabályzatainak és rendjének betartására. 8. A
fogyatékosságból eredő speciális igények figyelembe vételének módja A képzés a
vakok és gyengénlátók számára kialakított módszerekkel és eszközökkel történik: - a létszám
maximalizálás: 12 fő - 2 fő oktató
egyidejűleg - speciális
modulok oktatása - magas óraszám 9. Tervezett képzési idő 9.1. 560 óra Szakmai képzés esetén ebből 9.2. Elmélet 224 óra 9.3. Gyakorlat 336 óra 9.4 Intenzitás Időtartam heti 20 óra (5 nap
x 4 óra) 140 nap 28 hét 6 hónap 10. A képzés módszerei 10.1. A képzés intenzív,
kiscsoportos oktatással, minimálisan 2 fő oktatóval. 10.2. A tananyag
moduláris felépítésű, kompetencia alapú, gyakorlatorientált. Az elméleti
ismeretek tanítása – ahol megoldható – a gyakorlattal egyszerre, speciális
szoftverelemek beiktatásával történik. 10.3.Önálló, kreatív
feladtmegoldás instruktori támogatással 10.4. Csoportos, kreatív
gyakorlati feladatmegoldás instruktori támogatással 10.5. Figyelembe veszi a
hallgatók csökkent látóképességét a tanulás ütemezésében és módszertanában 10.6. Tréningmetodikai
elemeket tartalmaz és figyelembe veszi a felnőtt ember élet- és
munkatapasztalatait 10.7. Figyelembe veszi a
tanulók egyéni tanulási szokásait 11. A
program moduljai A program egységeinek, moduljainak
megnevezése A modul során megszerezhető
kompetenciák 11.1. Számítástechnikai alapismeretek, alapfogások
általános PC hardverismeretek speciális hardverelemek vakok és
gyengénlátók részére hardverek, perifériák illesztése a
számítógéphez informatikai alapfogalmak ismerete
magyar és angol nyelven matematikai alapok: számítások kettes
számrendszerben szoftverjogi alapismeretek billentyűzetkezelés, gépírás
használata szabályos, 10 ujjas gépírási technikával operációs rendszer állománykezelő
parancsainak begyakorlottság szintű használata 11.2. Képernyőolvasó
használata -
képernyőolvasó telepítése, egyéni
jellemzők beállítása -
a képernyőolvasó program indítása,
paraméterek ismerete -
billentyűparancsok használata a
képernyőolvasó programban -
a program által preferált
alkalmazásokkal való együttműködés 11.3. Kisegítő programok -
szkenner üzembe helyezése, média
behelyezése -
OCR program beállítási lehetőségei -
OCR program magas szintű használata
különböző típusú dokumentumokkal -
szöveges állományformátumok
ismerete, alkalmazásuk szempontjainak meghatározása 11.4. Hálózati
alapismeretek -
helyi hálózatok fogalma,
jelentőségük ismerete -
Internet kapcsolat létesítésének
módjai -
az Internet szolgáltatásainak
ismerete -
WEB böngészés, WEB oldalak
felépítése, navigáció az oldalakon -
csevegés nagytávolságú hálózaton -
elektronikus levelezés készség
szinten -
információmegtalálás gyakorlati
megvalósítása -
elektronikus gyűjtemények
(könyvtárak, álló- és mozgókép, illetve hanggyűjtemények) elérése és használata 11.5. Szövegszerkesztés -
adatbevitel készség szinten -
a szövegszerkesztő program
billentyűparancsainak ismerete -
kijelölések használata -
szöveg tartalomfüggő formázása -
táblázatok alkalmazása szövegben -
körlevelek készítése és borítékok
címzése -
helyesírás-ellenőrzés -
szkennelt anyagok feldolgozása
szövegszerkesztőben -
szöveges állományformátumok
konvertálása 11.6. Táblázatkezelés -
táblázatkezelő billentyűparancsainak
ismerete -
adatok bevitele táblázatba -
formázások alkalmazása táblázatokban -
képletek és függvények használata
táblázatokban -
adatsorok, listák létrehozása -
diagramok készítése 11.7. Grafika és prezentáció -
prezentáció készítés általános
jellemzői -
objektumok elhelyezése és formázása
diákon -
formázó és animációs eszközök -
vetítési beállítások alkalmazása 11.8. Adatbázis kezelés -
adatbázis megtervezése -
billentyűparancsok az adatbázis
kezelő programban -
adatszerkezet létrehozása -
beviteli elemek, munkafelület
kialakítása -
lekérdezések és jelentések készítése -
adatkapcsolatok más állományokkal 12. A
program folyamata Címe A melléklet száma Fájl megnevezése Számítógép-kezelő
és használó vakok és gyengénlátók számára 1. sz. melléklet Számítógép kezelő
vakoknak modultérkép.xls 13. Csoportlétszám 13.1. Minimum 6 fő 13.2. Maximum 12 fő 14.1. Számonkérések formája Önellenőrzések
(kompetenciánként) Ellenőrző listák
(modulonként) Részteljesítések
(a modul során) Modulzáró vizsga Záróvizsga
(írásbeli, gyakorlati, szóbeli vizsga) 14.2. Számonkérések
rendszeressége Önellenőrzések: naponta folyamatosan, minden egyes kompetencia elsajátításánál
(sikertelenség esetén ismétlődik) Ellenőrző lista : folyamatosan, minden egyes tanulási gyakorlatnál Részteljesítések : Több kompetencia elsajátítása után, a
napi teljesítmények lezárásaként, illetve az egyes modulok témaköreinek
lezárásakor. Sikertelen teljesítés esetén az ellenőrzést meg kell
ismételni. Modulzáró vizsga : A hallgatók minden modul végén modulzáró vizsgát tesznek. A modulzáró
vizsga sikeres teljesítéséig a következő modul nem kezdhető meg. Záróvizsgára
csak az a hallgató bocsátható, aki minden modulzáró vizsgát sikeresen
teljesített. Záróvizsga : A tanfolyam OKJ záróvizsgával fejeződik be. 14.3. Számonkérések
tartalma A szakma
végzéséhez szükséges ismeretek, készségek megfelelő szintű elsajátításának,
illetve bizonyos magatartásformák meglétének ellenőrzése. 14.4. A felnőttek
tudásszintjének ellenőrzésére szolgáló módszer(ek) A tudásszint ellenőrzése
történhet : - szóbeli felméréssel - írásbeli felméréssel - gyakorlati feladat
végrehajtásával. A számonkérések formája lehet : - gyakorlatorientált feladat megoldása,
valóságos, vagy ahhoz hasonló körülmények között - esszé jellegű feladat - teszt - hibakeresés - problémamegoldás, stb. (szükség esetén
egyénre szabottan) 14.5. Megszerezhető
minősítések Önellenőrzések, részteljesítések: „Megfelelt” – „Nem felelt meg” kétfokozatú skála
alapján. Modulzáró vizsgák: „Elégtelen, elégséges, közepes, jó, jeles”
ötfokozatú értékelési skála szerint Záróvizsga: ötfokozatú skála
alapján az OKJ szabályai szerint. 14.6. Megszerezhető
minősítésekhez tartozó követelményszintek Önellenőrzések, részteljesítések: A „megfelelt”
minősítés eléréséhez az adott téma, vagy fejezet anyagának min. 70 %-os
ismerete, vagy teljesítése szükséges (kétfokozatú értékelés esetén). Modulzáró vizsgák:
0-60 %-ig elégtelen 61-70 % között: elégséges 71-80 % között: közepes 81-90 % között: jó 90 % felett: jeles A záróvizsga
esetén a 26/2001. (VII. 27.) OM rendelet előírásai szerint. 14.7. Sikertelen
teljesítés(ek) következménye(i) Önellenőrzések, részteljesítések: a vizsgát, illetve az ellenőrzést valamennyi kompetencia esetében az előírt
kompetenciaszint sikeres teljesítéséig ismételnie kell a hallgatónak. Modulzáró vizsga: Sikertelenség esetén konzultáció, esetleg plusz
gyakorlati órák keretében pótolja a hiányzó ismereteket a hallgató. A modulzáró
vizsgákat a következő modul kezdéséig, illetve legkésőbb a képzési program
végéig kell teljesíteni. Záróvizsga: A sikertelen záróvizsga és a javítóvizsga ugyanazon vizsgaidőszakban, illetőleg a vizsgaidőszakoktól eltérő időben
szervezett vizsga esetében a vizsga befejezését követő harminc napon belül nem
tehető le [26/2001. (VII. 27.) OM rendelet 33.§. (6)]. 15. Az előzetesen megszerzett tudás elismerésének
módja Ha valaki
kéri előzetes tudásának felmérését és beszámítását, annak igényét az
ekvivalenciák beszámításával, illetve egyszerű vizsgáztatás módszerével
teljesítjük, s amennyiben a hallgató valamely modul teljes ismeretanyagából
megfelel a kimeneti követelményeknek, felmentést kap az adott modul újbóli
megtanulása alól, ha azt jogszabály nem tiltja. A teljes záróvizsga, vagy annak
vizsgarészei alól felmentés nem adható.
16. A program zárása
16.1. A program zárásának feltétele(i) Záróvizsgára az a hallgató bocsátható, aki valamennyi modulzáró vizsgán
legalább „elégséges” minősítést szerzett, illetve az intézettel kötött képzési szerződésben vállalt
egyéb kötelezettségeinek, valamint maradéktalanul
eleget tett. 16.2. A program
zárásának módja A tanfolyam záróvizsgával fejeződik be,
mely írásbeli elméleti vizsgából, gyakorlati és szóbeli vizsgarészből áll. Amennyiben a program
záróvizsgával fejeződik be : 16.3 A záróvizsga rendje A záróvizsga rendjét a 26/2001 (VII.1.) OM rendelet szabályozza. Az írásbeli vizsgarészre a 22. §, a
gyakorlati vizsgarészre a 24.§, és 25.§, a szóbeli vizsgarészre a 27. és 28.§.
vonatkozik. A vizsgázó az egyes vizsgarészeken
elért teljesítménye alapján - szakmai elméletből és - szakmai gyakorlatból kap osztályzatot. Szóbeli vizsgára csak az bocsátható, aki eredményes írásbeli vizsgát tett.
Nem bocsátható szóbeli vizsgára az a hallgató, akinek a mestermunkáját a vizsgabizottság
elégtelenre értékelte. A szóbeli vizsga a gyakorlati vizsgához kapcsolódik. A szóbeli vizsgán a
jelölt összefüggő feleletet ad egy-egy átfogó témakörről. Az elméleti
ismeretanyagot az általa tanult eszközök alkalmazásának tapasztalataival kell
kiegészítenie. A szóbeli vizsgán a hallgatónak képzés teljes anyagát átfogó komplex
kérdéssorra kell válaszolnia. A szóbeli vizsga értékelése egy érdemjeggyel
történik. 16.4. A záróvizsga
követelménye A 16/1994. (VII.
8.) MKM rendelet melléklete határozza meg a
2. sorszáma alatt kiadott OKJ 33
4641 01 számítógép-kezelő (-használó) szakképesítés szakmai és vizsga
követelményét 16.5.A záróvizsga
minősítési szintjei A záróvizsga minősítési szintjeit a
26/2001 (VII.1.) OM rendelet 29.§-a határozza meg. Eredményes vizsgát tett az a jelölt, aki szakmai
elméletből és szakmai gyakorlatból a vizsgakövetelményeket teljesítette. Az írásbeli vizsgát egy
osztályzattal kell értékelni. A komplex szóbeli vizsgát egy osztályzattal kell
értékelni. Az elméleti vizsgarész osztályzatát az írásbeli és
szóbeli vizsgán elért eredmény számtani átlaga adja a kerekítés szabályainak
figyelembevételével (51 századtól felfelé kell kerekíteni). 16.6. A különböző
minősítésekhez tartozó követelményszintek Az a hallgató, aki az írásbeli vizsgáján elégtelen
értékelést kapott, szóbeli vizsgára nem bocsátható. 16.7. Sikertelen
teljesítés következménye A sikertelen záróvizsga és a javítóvizsga a)
ugyanazon vizsgaidőszakban, illetőleg b)
a vizsgaidőszakoktól eltérő időben szervezett vizsga
esetében a vizsga befejezését követő harminc napon belül nem tehető le
(26/2001. (VII. 27.) OM rendelet 33.§. (6)). Nem kaphat bizonyítványt az a hallgató,
aki valamely vizsgarészből elégtelen érdemjegyet kapott. A gyakorlati
vizsgarész eredménytelensége esetén a teljes gyakorlati vizsgát meg kell
ismételni, az elméleti vizsga eredménytelensége esetén az eredménytelen
vizsgarészből a jelölt javítóvizsgát tehet. 17. A
program elvégzését igazoló okirat 17.1m Bizonyítvány x 17.2. Tanúsítvány
17.3. Látogatási igazolás
17.4.Egyéb Éspedig: 18. A program elvégzését igazoló okirat kiadásának feltételei
18.1. Eredményes záróvizsga 18.2. Sikeres modulzáró vizsgák 18.3. Óralátogatási kötelezettség teljesítése 18.4. A Képzési Szerződésben vállalt egyéb kötelezettségek teljesítése 19. A program megvalósítására vonatkozó szabályozások
19.1. A PRKK saját – MSZ EN ISO
9001:2001 – minőségügyi rendszerének a szakképzésre vonatkozó szabályai 19.2. A PRKK Intézményakkreditációs tanúsítványa
(Lajstromszám: 0013) által hitelesített belső rendszer 20. A résztvevők
elégedettségére, a képzés megvalósulására, valamint eredményességére vonatkozó információgyűjtés
eljárása, a visszajelzések feldolgozásának és hasznosításának módja 20.1. A
résztvevők elégedettségére vonatkozó információgyűjtés eljárása és tartalma A képzés befejezésekor minden vizsgázóval „Hallgatói kérdőívet” töltetünk ki, ami az
elégedettségük mérésére szolgál. Ezen kívül a – képzésben résztvevőket delegáló
– megrendelők elégedettségét is mérjük a „Vevői
kérdőív” segítségével. A képzéseinken résztvevő munkanélküliek
elégedettségét és a későbbiek során az elhelyezkedési sikereiket a „Nyomon követő kérdőív” segítségével
tudjuk felmérni, a képzés befejezését követő 3 és 12 hónap múlva. Amennyiben a képzéssel kapcsolatban konkrét panasz merül
fel, az a Reklamációs lap-on kerül
regisztrálásra. A reklamációs lapot a tanfolyamfelelős vagy a szektorvezető
tölti ki és a képzési igazgató helyettes feladata a panasz kivizsgálása és az
intézkedés. 20.2. A
képzés megvalósulására vonatkozó információgyűjtés eljárása és tartalma A képzésbe történő bekapcsolódás feltétele a felvételi
eljárás dokumentumainak megléte (orvosi alkalmasság, felvételi feladatsor
eredményes megírása, bizonyítvány fénymásolatok stb).A hallgatóval a tanfolyam
indulásakor Felnőttképzési szerződés-t
kötünk, mely a személyes adatokon kívül a tanfolyammal kapcsolatos információkat
és kötelezettségeket tartalmazza. A
Képzési napló a hallgatók jelenlétének, az oktatók tevékenységének
regisztrálására szolgál. A képzés
megvalósulásának ellenőrzése céljából rendszeresen a szektor és osztályvezető
ellenőrzi a képzési folyamatot havonta.
Ennek tényét a Képzési naplóba
bejegyzi. Szükség esetén operatív intézkedést tesz. A képzési igazgatóhelyettes
által kijelölt személy ellenőrzi a
képzési tevékenységet a Képzési tevékenység ellenőrzése
munkautasítás szerint. A Szolgáltatási és módszertani osztály kijelölt
dolgozója és a tanfolyam vezetők rendszeresen végeznek óralátogatásokat, s
ennek tapasztalatait az Óralátogatás
című nyomtatványon regisztrálják. A képzés befejezését követően a
tanfolyamfelelős tafolyamzáró értékelést végez, melyet a Tanfolyamzáró értékelő lapon dokumentál. 20.3. A
képzés eredményességére vonatkozó információgyűjtés eljárása és tartalma A képzés befejezésekor a tanfolyam felelősök kitöltik a Tanfolyamzáró értékelő lapot, melyen az adott képzésen történt lemorzsolódás illetve az eredménytelen vizsgát tettek száma kerül kimutatásra. Amennyiben a lemorzsolódás és a bukás a 10%-ot meghaladja, ennek okairól a tanfolyam felelősnek szöveges értékelést kell készíteni, és intézkedéseket tesznek az okok megszűntetésére, kezelésére. Intézményünkben rendszeres statisztikai adatgyűjtés történik tanfolyamonként és összesítve a bukások és lemorzsolódások kimutatására, mely a felső vezetés részére jelent fontos információt. 20.4. A visszajelzések feldolgozásának és hasznosításának módja A hallgatói és vevői kérdőívről negyedéves, a nyomon követőről pedig éves összesítő beszámoló készül, melynek tapasztalatait a későbbiekben felhasználjuk. A vevői elégedettség mérését egy alkalommal, a tanfolyam befejezésekor végezzük. A képzés közben felmerülő esetleges problémákat a tanfolyamfelelős orvosolja. Súlyosabb probléma felmerülése esetén az intézmény minőségügyi rendszere által előírt „Problémafelvető lap” kitöltésére kerül sor, ami intézkedést von maga után.
|
|
---|